Par attaisnojošu apstākli uzskatāms, ja darbinieks piedalās nepārvaramas varas, nejauša notikuma vai citu ārkārtējo apstākļu izraisītu seku novēršanā, kuras izraisītās sekas apdraud sabiedrisko drošību vai kārtību atbilstoši punktā noteiktajam. Darbiniekam ir pienākums iesniegt darba devējam dokumentu, kas apliecina piedalīšanos nepārvaramas varas, nejauša notikuma vai citu ārkārtas apstākļu seku novēršanā.
Ne Darba likumā, ne Civillikumā nav norādīti konkrēti gadījumi, kas uzskatāmi par nepārvaramu varu, nejaušu notikumu vai citiem ārkārtējiem apstākļiem.
Tiesību doktrīnā noteikts, ka jēdziens nepārvarama vara ir pārņemts no romiešu tiesībām (vis maior, latviski - vislielākais spēks, vislielākā vara) un ir plaši pazīstams Eiropā, kur to lieto franču valodā – force majeure. No Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas 2013. gada 26. novembra sprieduma lietā Nr. C04346910 izriet, ka saskaņā ar judikatūrā un juridiskajā literatūrā noteikto, nepārvarama vara ir iepriekš neparedzams šķērslis, notikums, no kura nav iespējams izvairīties un kura sekas nevar pārvarēt un kas nav noticis puses vai tās kontrolē esošas rīcības dēļ. Savukārt par nejaušu notikumu tiesību zinātņu literatūrā tiek uzskatīts nejaušs, neparedzams šķērslis, kas rodas objektīvu un no pusēm neatkarīgu apstākļu dēļ, kuru, ievērojot pat vislielāko rūpību un čaklību, nebūtu iespējams paredzēt vai novērst. Tas ir tāds, kurš izcēlies, sagadoties sevišķiem apstākļiem. Jānorāda, ka atšķirība starp nepārvaramu varu un nejaušu notikumu ir tāda, ka nepārvaramai varai raksturīgs lielāks ārkārtējs spēks nekā nejaušam notikumam.
Norādām, ka saskaņā ar Darba likuma 74. panta ceturto daļu minētajā gadījumā darbiniekam noteikto atlīdzību izmaksā darba devējs. Darba devējam ir pienākums izmaksāt atlīdzību par visu laikposmu, kad darbinieks, atbilstoši nolīgtajam darba laikam, nav veicis darbu attaisnojošu iemeslu dēļ.
Darbiniekam izmaksāto atlīdzību darba devējam atlīdzina attiecīgā valsts institūcija, ievērojot Ministru kabineta 10.04.2007. noteikumus Nr. 238 “Kārtība, kādā valsts institūcija darba devējam atlīdzina darbiniekam izmaksājamo atlīdzību”. Vēršam uzmanību, ka minētie noteikumi neattiecas uz darba devēju – institūciju, kas tiek finansēta no valsts budžeta.
Atbilstoši minētajos noteikumos noteiktajai kārtībai darba devējs atlīdzību var saņemt, ja triju mēnešu laikā pēc attaisnojošā iemesla iestāšanās viņš iesniedz attiecīgajā valsts institūcijā šādus dokumentus:
- iesniegumu par darbiniekam izmaksātās atlīdzības atlīdzināšanu;
- darba devēja apstiprinātu darbiniekam izmaksātās atlīdzības aprēķinu par konkrēto laikposmu, kad darbinieks nav veicis darbu attaisnojošu iemeslu dēļ.
Darba devējam, kurš izmaksājis atlīdzību darbiniekam, to atlīdzina:
- Valsts policija, Drošības policija, Valsts robežsardze, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Finanšu policija, muitas iestāde, Militārā policija vai Ieslodzījuma vietu pārvalde, ja darbinieks piedalījies tādu nepārvaramas varas, nejauša notikuma vai citu ārkārtēju apstākļu izraisītu seku novēršanā, kuras apdraud vai var apdraudēt sabiedrisko drošību vai kārtību;
Ja darbiniekam ir vairāki darba devēji, darbiniekam izmaksāto atlīdzību par konkrēto laikposmu atlīdzina tikai tam darba devējam, pie kura darbinieks nav veicis darbu attaisnojoša iemesla dēļ.